Home » Blogs » Hoe je het meeste uit recruitment marketing haalt

Hoe je het meeste uit recruitment marketing haalt

Door

Stel je voor: je bent niet alleen jouw vacatures aan het vullen, maar nieuwe talenten staan voor je in de wacht. Daarnaast zijn het óók nog eens kandidaten die zich compleet vinden in het bedrijfsverhaal en de bijbehorende kernwaarden, waardoor ze zich écht thuis voelen en er zo een geweldige werksfeer gecreëerd wordt. Recruitment marketing maakt dit mogelijk. Strategie, creativiteit en conversiegerichte campagnes komen samen om jouw organisatie zó aantrekkelijk op de markt te zetten dat je genoeg personeel en kandidaten hebt voor de komende jaren. Ontdek nu de kracht van recruitment marketing.

Wat is recruitment marketing?

Simpelweg vacatures plaatsen en collega’s erbij krijgen met nét voldoende vaardigheden is verleden tijd. Recruitment marketing richt zich daarom op het strategisch en creatief positioneren van jouw bedrijf als aantrekkelijke werkgever. Met pakkende en conversiegerichte campagnes zorg je ervoor dat jouw bedrijf opvalt in alle fases van de candidate journey. Dit doe je door aanwezig te zijn op de kanalen waar jouw ideale kandidaten zich bevinden en hier trots jouw werkgeversmerk te laten zien. Je kan de ideale kandidaten namelijk niet meer overtuigen met een gratis lunch en een ‘’marktconform salaris’’. Het gaat erom dat je met verhalen, kernwaarden en karaktereigenschappen van jouw bedrijf een echte connectie opbouwt en de verbinding aangaat.

De perfecte kandidaten met het see-think-do-care model

Wil je op de meest ideale manier kandidaten binnen halen via recruitment marketing? De combinatie van strategische campagnes en het see-think-do-care model zorgt ervoor dat je op een slimme manier gebruik maakt van deze creatieve vorm van werving en selectie. Zo creëer je recruitment marketing campagnes waar je u tegen zegt.

See

Is jouw bedrijf dé plek waar potentiële kandidaten moeten solliciteren? Laat dan zien hoe bijzonder je bent. In deze fase draait het om opvallen en indruk maken. Vertel jouw unieke verhaal en breng dit naar buiten via social media, zoekmachines en zelfs evenementen. Zorg ervoor dat jouw werkgeversmerk de kandidaat prikkelt, de aandacht trekt en een onvergetelijke indruk achterlaat.

Think

In de think-fase draait het om het overtuigen van je potentiële kandidaten en hier komt wederom de kracht van social media om de hoek kijken. Laat de mensen achter je bedrijf zien door huidige werknemers te laten zien in een Q&A of laat ze de potentiële kandidaat meenemen in een online office tour. Door deze persoonlijke benadering bouw je vertrouwen op en maak je jezelf aantrekkelijker als werkgever.

Do

De do-fase is er voor de actieve werkzoekenden die staan te trappelen om aan de slag te gaan. Maak het sollicitatieproces zo makkelijk mogelijk, maar zorg er ook voor dat ze duidelijk zien waar je bedrijf nou echt voor staat. Spiegel daarom de kernwaarden van je bedrijf in elke vacature, zodat de kandidaten zich direct verbonden voelen.

Care

In de care-fase zijn je medewerkers binnen, dus dan ben je klaar, toch? Zeker niet. In de laatste fase draait alles om betrokkenheid en behoud en dit is daarmee misschien wel de belangrijkste fase van allemaal. Dit is de fase waar je van je medewerkers ambassadeurs maakt. Wees betrokken bij je medewerkers en toon aan dat je een goede werksfeer voor iedereen belangrijk vindt. Blije medewerkers zijn namelijk het ideale visitekaartje van je bedrijf. Als het goed bevalt, zijn zij degenen die jouw bedrijf promoten naar de buitenwereld. Laat vervolgens deze personen zien in de see-fase en volg de cirkel opnieuw.

Ga voor de constante band met je doelgroep

Het see-think-do-care model zorgt ervoor dat je werkgeversmerk constant en in elke fase actief aanwezig is op de kanalen van je doelgroep en potentiële kandidaten. Dat is precies wat je wilt met recruitment marketing. Wanneer je op zoek bent naar nieuw talent, staat er het liefst meteen iemand in de rij. Met je werkgeversmerk op orde, oprechte betrokkenheid en juiste aanwezigheid in alle fases, kan je op elk moment potentiële kandidaten bereiken bij openstaande vacatures. En het leuke? Het scheelt tijd én vergroot de kwaliteit: de mensen die op de vacature afkomen, zijn vaak al voor langere tijd geïnteresseerd in je bedrijf.

Verder praten?

Benieuwd hoe jij in tijden van schaarste de juiste kandidaten kunt vinden en binden? We praten er graag verder met je over. Bel Byngo op 050-2111992 en vraag naar Daphne Drent of Lizanne Bellinga.

Bel of e-mail ons

Laat je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.